Dr. Pető András által kifejlesztett, holisztikus szemléletű pedagógiai módszer, amely elsősorban cerebral paretikus gyermekek komplex, vagyis motoros-, szenzomotoros-és kognitív fejlesztését biztosítja. Holisztikus, mivel a fejlesztés során az egyén testi-, lelki-, szellemi- és szociális értékeit, vagyis a gyermeket teljes egészében szemléli, ez által is biztosítva a módszer komplexitását.A konduktor játékos környezetet teremtve, minimális segítségadással rávezeti a sérült egyént a célok eléréséhez szükséges önálló megoldási módokra, így cselekvésre késztetve lehetővé teszi az önálló életvitel képességének a kialakítását.
Célja: motoros-, szenzomotoros-, kognitív fejlesztés és az önálló életmód kialakítása.
Kinek ajánlott:
Cerebral paresis esetén
Mozgásfejlődésben elmaradott
Megkésett mozgásfejlődésű gyermekek számára.
Mikor: A korai fejlesztésnek hála, már a lehető legkorábban ki tudjuk szűrni az esetleges problémákat, ezért érdemes minél előbb jelentkezni egy fejlődés vizsgálatra, amely a csecsemő 6 hetes korától lehetséges.
Pfaffenrot-féle Szinergetikus Reflexterápia
A SzRt elsődlegesen cerebrális mozgászavarokra specializálódott terápiás eljárás, amelyet dr. Pfaffenrot a manuális orvoslás alapján fejlesztett ki. Szinergetikus, hiszen a kezeléseknél több különböző technikát alkalmaz, amelyek egymással kölcsönhatásban vannak, így erősítve a terápia hatékonyságát. Nem fájdalmas, passzív manuális technika, amely komplexen hat több szervrendszerre, egyben a mentális fejlődést is pozitívan támasztja alá.
Célja: prevenció, a mozgatórendszer másodlagos elváltozásainak csökkentése, megszüntetése.
Kinek ajánlott:
izomtónus eloszlási zavar esetén
cerebrális, spinális és perifériás neuro-ortopédiai mozgászavarok
genetikai syndróma
a motorosapparátus veleszületett zavarai
a mozgató apparátus elváltozásai
traumás agysérülés
epilepszia
szenzomotoros integrációs zavarok
ADHD-enyhe agyi diszfunkciók
beszédzavarok
Mikor: 6 hetes kortól egészen felnőtt korig alkalmazható, de ajánlott a lehető leghamarabb elkezdeni a terápiás eljárást.
Milyen jelek utalnak rá, hogy a babának a mozgásfejlődését disztorziók akadályozzák, fájdalmai vannak?
nem szereti a baba a szűk dolgokat magán (pl a bodyt)
sír, ha sapkát/ sálat akarunk ráadni
lerugdalja, leszedegeti magáról a takarót, zoknit
este jól betakargatjuk, majd 15-20 percenként felkel és sír
egyik percről a másikra hirtelen elkezd üvölteni
többet tartja egy irányba forgatva a buksiját
székrekedéses (normál esetben napi egy székletürítés elengedhetetlen náluk!)
sikerül a székelés, ill. a gázok eltávolítása, de nagy fájdalommal jár, előtte nagyon sír, majd megkönnyebbül
evés után fél- egy órával nyugtalan
szoptatás után azonnal sír és bukik
lefektetik egyből sír, felveszik függőleges helyzetbe, abbahagyja, esetleg el is alszik, letesszük pár perc és ismét ébred
utálja a hordozót
mikor a kezünkbe vesszük hanyatt fekve, fejét lógatja
sokat kifeszítgeti magát hátra, kezeit hátra csapja
hason fekvésben “repülőzik”
nem szeret hason feküdni
kúszás-mászás aszimmetrikusan indul be
sokat könnyezik a szeme, sokszor begyullad a szeme
aszimmetrikusan kezd el járni
furcsa járásképpel jár
koponya/arc aszimmetria
Tsmt-Tervezett szenzomotoros tréning
A TSMT (Tervezett Szenzomotoros tréning) otthoni torna az idegrendszeri érést szolgálja. 6 hónapos kortól 7éves korig javasolt. Az egyéni terápia elkezdését megelőzi egy Állapot-és mozgásvizsgálat, mely során a terapeuta megállapítja a szenzoros torna szükségességét. Ezután megbeszéli és betanítja az általa írt gyakorlatsort a szülőnek, melyet a szülő heti több alkalommal végez el otthon gyermekével. Egy tréning a gyermek állapotától függően 6-12 hétig tart. A feladatsor után egy kontroll alkalmával bemutatják a terapeutának a tornát és megbeszélik a következő feladatsort. Általában 3-7 tréning után javasolt a csoportos Tsmt elkezdése.
Kiknek javasolt?
Megkésett vagy túl gyors mozgásfejlődés
Gyenge koordinációs készség és egyensúlyérzék
Magatartás-és viselkedésproblémák
Figyelem-koncentrációs problémák
Irányíthatóság és együttműködési készség problémái
Szívemhez mindig közel álltak a gyermekek, így szakmám nagyon gyorsan a hivatásommá vált. Örülök, hogy a Budai Judo Akadémia által otthonra lelt a Korai Mozgásfejlesztő Akadémia, mert így még több gyermek részesülhet ellátásban. Legfontosabb a prevenció, vagyis a megelőzés és a korai felismerés, hogy a lehető legjobban segíteni tudjuk a gyermek fejlődését. Jelenleg a korai fejlesztésen belül főként 0-3 éves korú gyermekek, vizsgálatával és egyéni/csoportos fejlesztésével foglalkozom. A fejlesztés mindig a gyermek korához igazodik, így az órákon sokat mondókázunk és éneklünk. Az egyéni fejlesztések során sokszor alkalmazom a Pfaffenrot-féle SzRt manuálterápiát, amit a konduktív pedagógia módszerével és bizonyos szenzoros-vesztibuláris elemekkel ötvözök. Egyes esetekben előfordul, hogy csak egyféle fejlesztés szükséges, de tapasztalataim alapján, az átgondolt, de mégis többféle módszeren alapuló fejlesztés a leghatékonyabb és a legcélravezetőbb. Számomra mindig a gyermek az első, ezért nagyon fontos a terapeuták közötti megfelelő együttműködés és kommunikáció. Hiszem, hogy csapatban is lehet dolgozni. Ha gyermekünk problémamentesen fejlődik, akkor is érdemes -már a legkisebbekkel is- elkezdeni a csoportos tornákat, hiszen a közösség, a játék és az éneklés erejével megerősíti a gyermekben a mozgás iránti szeretetet és kialakítja a mozgás iránti igényét, aminek a későbbiekben nemcsak a mindennapokban van fontos szerepe, hanem a későbbi sportolói tevékenységekben is. Ha gyermeke atipikus fejlődést mutat, nagymozgásában, beszédében elmaradott vagy megkésett fejlődésű, izomtónus eloszlási zavar gyanúja merül fel, esetleg alvás, étkezési vagy szociális problémai vannak keressen bizalommal!