Judo-specifikus viselkedésorientált módszer ADHD-ban érintett gyermekek részére
A program mit nyújt az ADHD-ban érintett gyermekeknek?
- Egymást segítő társas mozgásokat alkalmazunk kiegészítő eszközökkel, melyek közös feladatként jelennek meg a gyermekek számára.
- Az egyszerű helyzetváltoztató mozgásoktól a bonyolultabb mozgásokig együtt hajtják végre egymást segítve a gyermekek.
- A gyermekek részére látványos segítő, fejlesztő eszközöket használunk a mozgások kivitelezéséhez és a vizuális motiváció megteremtéséhez.
- Programunk széles spektrumú mozgásokat alkalmaz, melyben fő célkitűzés a közös együttműködés és élményszerzés megteremtése.
- A résztvevő gyermekek a sport segítségével megtanulják a saját indulataikat kontroll alatt tartani, a judo sport morális értékeinek tanításait mindennapi életükbe alkalmazni.
- A judo szabályok által keretbe foglal, struktúrát ad, a szelleme az igazságosság alapján áll össze: szellemi-fizikai képességek által.
- Célkitűzéseink közé tartozik a gyermekek önbizalmának erősítése, a pozitív énkép kialakítása és a közösséghez való tartozás élményének megtapasztalása, továbbá a gyermekek belső motivációs bázisának fejlesztése.
- A kreativitást igénylő tanulási helyzetek hozzájárulnak a problémamegoldó gondolkodás valamint a szociális kompetenciák fejlődéséhez.
- A Judo morális kódexének tanítása kiemelt, alapvető része a programunknak, miközben élményt nyújt, fejleszt és örömet szerez a tanulóknak.
- Gyógypedagógiai eszközökkel, terület-specifikus fejlesztő módszerekkel segítjük elő, támogatjuk a viselkedéskontroll megtartását, a kívánt magatartási formák kialakítását, továbbá a szabálykövetést.
- Különböző speciális részképességek fejlődnek (például figyelem, testtudat, mozgáskoordináció, mozgásészlelés, saját test monitorozása, saját viselkedés monitorozása, végrehajtó működés) amelyek növelik az iskolai teljesítőképességeiket, magabiztosságot adnak a tanulóknak.
- Az edzések során megtapasztalják a közösséghez való tartozást, az egymása utaltságot és a segítőkészséget.
- A mások szokásai iránti tisztelet megalapozása. A nehéz helyzetekkel való megbirkózás megalapozása.
- A gyermek megtapasztalja kompetenciáit, illetve segítjük, hogy túlléphessen saját komfortzónáján.
Milyen gyógypedagógiai eszközöket alkalmazunk az edzések során?
- Viselkedésterápiás módszer: egy füzet (motivációs) mindenkinek, a kívánt viselkedések megjelenítésére, hozzá rendelt jutalmazási rendszer.
- A tér strukturálása (tatami színes területei, pihenőrész kijelölése, sorakozó stb.)
- Az idő strukturálása (egyszerű elemekkel a foglalkozás menetének megjelenítése, pl. szabad játék, bemelegítés, gimnasztika, páros gyakorlatok, pihenés (Külön kérheti, ha szüksége lesz pihenésre), megbeszélés)
- Idő vizuális megjelenítése (timetimer használata, bizonyos tevékenységeknél)
- A kiváltott érzelmek megjelenítése, megbeszélése
- Video feed-back módszer, a tevékenységek visszacsatolása érdekében.
- Folyamatos, azonnali jutalmazása a kívánt viselkedési formák megjelenésénél.
- Szabályrendszer kialakítása
- Következetesség minden szempontból, minden téren.
- A különböző gyakorlatokról folyamatábra készítése.
- Lehetőség timeout-ra, irányított pihenőidő.
- Szenzoros bevezetés, szabad játékkal kezdés, lehetőség az idegrendszernek, hogy a motoros ingereket megkapja.
- Problémás viselkedés folyamatos monitorozása.
- Gyermekek aktuális állapotának folyamatos megfigyelése, ehhez igazítva a feladatokat (nehézségüket, intenzitásukat)
- Jutalom és a célért megtett munka közötti arányosság betartása.
- Alternatív viselkedési minták bevezetése, tanítása a gyermekeknek.
- Viselkedésformálás, ha megjelenik a nemkívánatos viselkedés, azt átformáljuk pozitív irányba.
- A gyermek viselkedésének megnyilvánulásának monitorozása, gyermek értékeli önmagát, önreflexió
- Feladatok végrehajtásánál az arousal szint figyelembe vétele, szinten tartása
Fejlesztésre kerülő területek:
- Helyes viselkedési formák betartásának elérése
- A figyelem felkeltése, a tanuló informálása a célról
- Orientációs készség (téri, testi, időbeli orientáció)
- Figyelem (felkeltése,fenntartása, váltása, fókuszálása, orientációja, tartóssága
- Testtudat fejlesztése
- Vesztibuláris fejlesztése
- Proprioceptív fejlesztése
- Mozgáskoordináció fejlesztése.
- Mozgásészlelés fejlesztése.
- Saját test monitorozása
- Saját viselkedés monitorozása
- Végrehajtó működés fejlesztése (tervezés, prepotens ingerek gátlások, viselkedés elemeinek szerialitása, kognitív flexibilitás, figyelem akaratlagos kontrollja)
- Szocializációs készségek fejlesztése.
- Kooperációs készség fejlesztése.
- Önkontroll fejlesztése.
- Felelősségtudat fejlesztése.
- Indulatkezelés fejlesztése.
- Memória (munkamemória) fejlesztése.
- Részképességek fejlesztése: (auditív szerialitás fejlesztése, vizuális szerialitás fejlesztése, motoros szerialitás fejlesztése)
- Reakcióidő fejlesztése
- Frusztráció kezelése
- Viselkedésszervezés
- Problémahelyzet felismerése
- Problémamegoldó képesség fejlesztése.
- Szabálykövetés
Komorbid zavarokra – modulációs zavar, tanulási zavar – óvodás korban prevenciós, kisiskolás korban korrekciós jelleggel fejlesztő hatású a módszer az ADHD-ban érintett gyermekek részére.
Kiket várunk mozgásfejlesztő tornánkra?
Az edzésekre óvodás és kisiskolás fiúkat és lányokat várunk!